Ксенон: питання і відповіді
Власне з появи ідеї освітлення дороги перед мчить автомобілем кілька типів джерел освітлення змінювали один одного. Спочатку автомобілі були оснащені газовими, а саме пропановий лампами. Незабаром на зміну їм прийшли вакуумні лампи розжарювання, потім галогенові лампи. Тепер настали часи ксенонових ламп. Перша газорозрядна ксенонова лампа для автомобіля була розроблена не ким-небудь, а фірмою Philips, носила вона аскетичне ім’я D2S (R). HID-лампи (High Intensity Discharge або в простолюдді «ксеноновий лампа») стали застосовуватися в автомобільних освітлювальних приладах з 1992 року. Мета, яку переслідувала фірма Philips, — збільшення яскравості світла. Ксенонове світловий потік високої інтенсивності виходить за рахунок світіння газу, ініційованого дуговим розрядом між двома електродами. Електроди лампи знаходяться в колбі, заповненої ксеноном і солями металів під великим тиском. Ксенонова лампа має колірну температуру близько 4300 градусів за Кельвіном. Для прикладу: галогенова лампа має колірну температуру світіння порядку 2800 градусів за Кельвіном. Щоб стало зовсім зрозуміло — колірна температура світіння має ключове значення при освітленні. Так, Сонце має колірну температуру близько 5000-6000 градусів за Кельвіном. Ксенонова лампа має максимально наближеним до сонячного світла спектром випромінювання, забезпечуючи найбільш природне освітлення.
— Яка споживана потужність у HID ламп (ксенонових ламп)?
— В середньому 35W споживає ксенонова лампа. 55W і більше — звичайна. Світловий потік, що забезпечується ксеноном, — 3000 люменів проти 1550 у стандартної галогенової лампи потужністю 55Вт.
— Який середній термін служби ксенонових ламп?
— Середній термін служби ксенонових ламп D2S (R), наприклад, становить близько 2800-4000 годин. Гарантований термін служби галогенних — 100-500 годин.
— Як переносять ксенонові фари наші дороги?
— Висока вібростійкість забезпечується відсутністю нитки розжарювання. Мораль така: немає нитки — нічому обриватися.
— Чи справді оглядовість краще при ксенонові освітленні?
— Так краще. Всі ми знаємо, як важлива оглядовість в темний час доби, дощову, туманну або снігову погоду. Світло, що випромінюється ксеноновою лампою, маючи в порівнянні зі звичайним в 2,5 рази більшу інтенсивність, значно допомагає водієві поліпшити видимість дороги. Геометрія освітленої ділянки дороги також поліпшується, оскільки пучок світла фари, оснащеної ксеноновим лампою, ширше. Важливим також є те, що «ксенонове» світло в силу особливості свого спектрального складу дозволяє водієві побачити об’єкти, що знаходяться на проїжджій частині і узбіччях дороги (включаючи дорожні знаки) на значно більшій відстані.
— Чи не сліпить чи відбитий від снігу і дощу яскравий ксенонове світло?
— Навіть в дощ і туман ксенонові фари не створюють перед вашими очима «світлову стіну». Промені ксенонового світла легко «пробивають» туман і висвітлюють НЕ краплі дощу або туману, а саме полотно дороги.
— Чи сильно гріється ксенонова лампа?
— Ксеноновая лампа гріється набагато менше, ніж галогенова. Так, при споживаної потужності в 35 Вт у ксенону в тепло йде близько 7% енергії, в той час, як у галогенової лампи при споживанні мінімум 55 Вт в тепло йде близько 40% енергії.
— Все нахвалюють ксенонові фари, а чи є у них недоліки?
— Недоліки ксенонових фар відносні. Можна виділити два очевидні недоліки:
Дорожнеча. Крім великої вартості лампи треба мати на увазі наступне: в разі заміни ксенонових ламп краще міняти їх в парі, оскільки з часом (всі лампи біліють приблизно через 200 годин напрацювання) спектр випромінювання ксенонової лампи змінюється.
Необхідність в спеціальному блоці управління (спочатку необхідно подати на лампу напругу близько 25000 вольт, а далі підтримувати 80 вольт з частотою 300 Гц, для цього використовуються пристрої, які називають «блоками підпалу» або «баластними блоками»).
— Чув, що буває підроблені ксенонові фари, як відрізнити їх від справжніх? Чи дійсно вони гірше оригінальних?
— Так, існують цілий ряд ламп, які називають «ПсевдоКсенону». Справа в тому, що багатьох автолюбителів чарує блакитне світло ксенонових фар. Виробники, знаючи про такий стан речей, почали випуск звичайних галогенних ламп розжарювання, що створюють саме таке блакитне або просто більш яскраве біле світіння. Досягається це завдяки покриттю колби блакитними барвниками, збільшенням споживаної потужності. У першому випадку освітленість дороги в нічний час ще гірше, ніж при використанні простої лампи, а в другому фара сильно нагрівається, при попаданні води часто лопається її скло. Спроби наблизити спектр випромінювання галогенних ламп до газорозрядним (ксеноновими) виробляються не тільки безіменними фірмами з Китаю і Кореї, а й іменитими фірмами на зразок Philips з їх Blue Vision, Osram, PIAA і т.д. Досягти таких же показників спектрального складу і світлового потоку на основі нитки розжарювання не виходить. Однак такі галогенні лампи дозволені до використання, і на відміну від ламп фантомних виробників, служать довше.
— Чи зможу я зняти ксенон і поставити штатні лампи в фари при продажу машини?
— Так, це робиться без проблем.