Як маркуються легкосплавні диски, чим відрізняються ковані і литі колеса, і для яких експлуатації більше підходять вироби зі сталі
Алюмінієвих коліс нині чи не більше, ніж традиційних сталевих, а виробників зовсім не злічити. Однак вичерпної інформації у продавців, як правило, не отримаєш.
1. Чи вірно, що шина, встановлена ??на занадто широкий або вузький диск, працює гірше? Чи є якісь допуски?
Звичайно, колесо (часто його називають диском) і вмонтовується на нього шина по ширині повинні в ідеалі відповідати один одному. Проте існують деякі допуски, в межах яких відхилення не роблять помітного впливу на поведінку автомобіля. Розроблено таблиці, де вказано, який ширині обода відповідає оптимальна ширина шини, а також можливість посадки на цей обід інших шин. Наприклад, чим нижчий профіль, тим менше допуск по ширині. Так, для 175 / 70R13 рекомендований обід 5 ? 13 дюймів, але допускається монтаж і на обід шириною від 4,5 до 6 дюймів.
2. Наскільки принципова різниця між литими дисками і кованими?
Лиття дуже технологічно, дозволяє легко реалізувати фантазії дизайнера, майже не дає відходів, обходиться недорого. Головний недолік — велике зерно і, як наслідок, нетривка структура металу. Диск при сильному ударі тріскається, що особливо небезпечно на високій швидкості. Прагнучи збільшити міцність, збільшують товщину стінок, знижуючи такий бажаний виграш в масі! Ми ж робимо колеса зі сплавів на основі алюмінію методом гарячого об’ємного штампування ( «кування»). У них більш міцна структура металу. Після термообробки вони дуже міцні і жорсткі. У порівнянні з литими вони ще й легше на 15-20%. Вантажопідйомність кованого колеса вище, ніж у такого ж за вагою литого.}
З точки зору безпеки ковані колеса краще. Так, межа міцності поковки 30-34 кгс / мм 2, а виливки — 18-20 кгс / мм 2. Відносне подовження (показник пластичності металу) кованого становить 10-17%, а литого 5-8%. При ударах ковані колеса не тріскаються, а лише трохи деформуються. З недоліків — менша розмаїтість дизайну і на 20-30% вища ціна.
3. Як центруються диски щодо осей? Чи потрібна проставка між центральним отвором і маточиною?
Між центральним отвором колеса і центрує паском на ступиці автомобіля не повинен відчуватися зазор. Якщо він є, потрібно використовувати центрирующее кільце (адаптер) відповідного розміру.
4. Кажуть, для важких умов експлуатації більше підходять сталеві диски. Але деякі алюмінієві важче. Чи так це?
Вимоги ГОСТів до легкосплавними колесам жорсткіше, ніж до сталевих. Повторюся: навіть при дуже сильному ударі коване колесо деформується мінімально. Тиск повітря в безкамерної шині зберігається, дозволяючи продовжувати рух. При аналогічному ударі обід сталевого колеса гнеться більше, а якщо при цьому тиск в безкамерної шині різко впаде, автомобіль може стати некерованим.
Що стосується великої ваги легкосплавного диска, то це найчастіше пояснюється химерністю дизайну. При виборі колеса варто його зважити.
5. Як правило, болти і гайки для легкосплавних коліс інші, ніж для сталевих. Які до них вимоги?
У болтів і гайок для кріплення коліс з легких сплавів збільшені довжина стержня і площа кріплення конуса. Це викликано тим, що товщина диска в місці посадки на маточину більше, ніж у сталевого, а матеріал м’якше. Але моменти затягування точно такі ж, як і для сталевих коліс. Наприклад, для моделей ВАЗ — близько 80-120 Н. м Але є важливе доповнення: після перших 50-150 км пробігу кріплення слід додатково підтягти.
6. Чи існують сервіси, які ремонтують литі диски. Але наскільки надійний такий ремонт?
При виробництві колесо пройшло термообробку, а наступні пластичні деформації зароджують в металі мікротріщини — згодом це загрожує бідою. Крім того, виправляючи навіть невелику вм’ятину, не завжди вдається вкластися в допустимий биття посадочних полиць.
7. Наскільки можна відступити від величини вильоту, рекомендовану для заміни автомобіля?
Чим ближче ця його величина до «рідної», тим ближче до розрахункових навантаження на підвіску і підшипники, краще керованість. На легкових машинах можна збільшувати або зменшувати виліт на 3-5 мм. Для позашляховиків допускають лише зменшення вильоту в межах 10 мм.
8. Як маркуються легкосплавні диски?
Приклад маркування та його розшифровка: 5J ? 13 H2 ET 29 58,6 Fb4.5kH 245317 1005 ОТК. Тут: 5 — ширина обода в дюймах; J — форма бортовий закраїни обода; 13 — посадковий діаметр обода в дюймах; Н2 — код конструкції хампов; ЕТ 29 — виліт обода, мм; 58,6 — діаметр центрального отвору, мм; Fb4.5kH — максимально допустиме статичне навантаження на колесо, кН; 245317 — індивідуальний номер колеса; 1005 — дата виготовлення (рік, тиждень), ВТК — клеймо контролюючого органу.
Крім того, на упаковці вказуються діаметр розташування кріпильних отворів (pcd), колір, основні параметри колеса і номер сертифіката відповідності. Для покупця самим важливі такі параметри колеса, як діаметр, ширина обода, виліт, діаметр центрального отвору, кількість і діаметр розташування кріпильних отворів, навантаження, на яку колесо випробувано, і знак відповідності вимогам держстандарту.